dinsdag 22 maart 2016

"Lentekriebels"


Goeiemorgen iedereen!
Wakker worden met het zonnetje..mmmm heerlijk! Geeft mij instant lentekriebels! 
En dat komt zo maar eventjes goed uit. Vandaag is het moestuin-tijd!
Het zaai seizoen is volop bezig en als we tijdig onze plantjes in de grond willen zetten moeten we dringend aan de slag!
Enkele weken geleden ben ik alvast druk gestart met mijn moestuinplan.
Omdat wij onze moestuin 100% puur natuur houden en wij nooit met pesticiden of chemicaliën sproeien, is het belangrijk dat we aan wisselteelt doen. Ik kan hier een hele lange oersaaie uitleg aan geven, maar concreet wil dit gewoon zeggen dat je nooit 2 jaar achter elkaar dezelfde groenten mag verbouwen op hetzelfde stukje grond van je moestuin. Je moet de plaatsen van je groentjes dus elk jaar wisselen. Dit doen we om ziektes te voorkomen. 
Dus ik heb een moestuinplan waarin ik duidelijk zie waar vorig jaar alles stond, en een nieuw plan om te controleren of ik dit jaar alles een nieuw plekje kan geven.


Omdat we een vrij zachte winter hebben gehad, zijn wij hier op geen enkel moment zonder groentjes komen te zitten. Tot een paar weken geleden heb ik nog kraakverse groenten uit onze tuin gehaald.
Want nu moeten die allerlaatste kanjers toch stilaan plaats maken voor de nieuwe generatie piepjonge plantjes.


Heerlijke pastinaak, prei, peterseliewortel, snijbiet, spruitjes en knolselder geoogst.
En wat hebben zij heerlijk gesmaakt in een allerlaatste hartverwarmende wintersoep.

Ook in onze serre was het nog volop leven.
Toen we de tomaten-, paprika-, en peperplantjes wouden verwijderen uit de serre zodat we hem helemaal lente-klaar konden maken, hingen er nog een paar pittige verrassingen op ons te wachten!
De kleine peperplantjes hadden zich kranig gehouden deze winter en gaven ons nog laatste geschenkje.

Verse chili-pepertjes! 
Deze kan je perfect drogen, ik leg ze altijd in een enkele laag op een warme plek bovenop een beetje keukenpapier. Na enkele weken heb je volledig droge chilipepertjes.
Doe ze in een pot of verpulver ze tot poeder.
Je kan ze nog een hele lange tijd gebruiken.
Ik doe altijd gedroogde pepertjes in spaghettisaus, tomatensoep, goulash, chili....
En zo heb je toch nog een beetje zonneschijn in je winterse gerechtjes!

    
Met de laarzen aan loop ik met mijn eerste plantjes richting de moestuin.
Onze kipjes waren super nieuwsgierig.
Omdat wij gezegend zijn dat we al enkele jaren de Luysmolen kunnen uitbaten, 
profiteren we natuurlijk van al de natuur en ruimte om ons heen.
Onze tuin grenst aan een grote weide, en onze kippetjes zijn vrij om al het lekkers uit die weide op te scharrelen. 's Avonds gaan ze vanzelf terug naar hun hokjes en worden we beloond met super verse eitjes!
Deze hebben een dooier zo geel als de zon. En een ongelooflijke smaak.
Dit is natuurlijk een Godsgeschenk voor een bakker als ik! 
Taartjes, gebakjes en cakes kleuren goud door onze super gezonde eitjes!


Tuinboontjes en Manges-toutes heb ik enkele weken geleden in huis voor gezaaid en supersnel kwamen de eerste kiemplantjes al langzaam uit de aarde piepen.
Een beetje warmte, water en een heleboel liefde en de eerste plantjes zijn al snel klaar voor de wijde wereld in te trekken!
Zo kregen zij als eerste hun plekje in onze tuin!
Ook lente-ui, gele reuze-ui en witte uien heb ik al vol ongeduld in volle grond gezaaid.
Een mens heeft ook maar zoveel geduld natuurlijk!
En als de vogeltjes fluiten en een lege moestuin naar mij lacht. Sja.. Dan moet het gewoon vooruit gaan! :)
Ook paprika's, pepertjes, aubergines en een hele hoop tomatensoorten zijn in potjes gezaaid klaar om te ontkiemen.
Met veel zorg worden het hopelijk sterke plantjes die in mei hun definitieve intrek in onze serre krijgen.
Mijn duimpjes steken in elk geval al in de lucht! 
Ik hoop op een rijke oogst zodat ik weer heel veel lekkere soepjes, salades en taartjes kan maken met de organische groentjes en vruchten die met liefde en geduld uit de tuin van de Luysmolen zijn opgekweekt.


Zo het werk zit erop...
Dacht ik dan voor een kleine milliseconde.
Maar daar lag in een hoekje nog een dikke sappige pompoen naar mij te lachen!
Zonde om weg te gooien.
Ok.. Nog eentje voor het af te leren!
Maar dit is dan wel ECHT de allerlaatste wintersoep!

"Geroosterde pompoensoep"


Neem een pompoen naar keuze. Er zijn zoveel soorten en elke soort heeft zijn eigen kwaliteiten.
Deze was een Hoikado pompoen.
Was de schil van de pompoen eventjes en snij hem met schil en al in blokjes.
Van veel pompoensoorten kan je de schil gewoon opeten.
Je voelt zelf aan welke dat zijn. Pompoenen met een hele ribbelige en harde schil, kan je beter schillen. Zachte schillen zoals bij de butternut of kastanjepompoen hoeven er niet af.
De schil bevat ook de meeste vitamientjes! 
Leg de pompoenblokjes in een ovenschaal samen met 2 dikke uien die je in stukken hakt en 2 teentjes look.
Dit is echt de makkelijkste soep ooit!
Zet de ovenschaal in een voorverwarmde oven van 180°C.
Laat de groentjes garen. Je kan even controleren met een vork, als de pompoen zacht is, zijn de groentjes klaar voor de soep!
Ik werk het liefste met verse bouillon en zal zeker nog een lekker receptje voor een heerlijke bouillon posten.
In een grote ketel laat ik de bouillon al even terug aan de kook komen.
De groentjes uit de oven kunnen nu bij de kokende bouillon.
Ik laat ze nog heel eventjes meekoken maar omdat ze al gaar zijn hoeft dit maar heel kort te zijn.
Neem de mixer en mix de soep tot hij mooi romig en glad is.
Kruid nog even af met peper, zout en nootmuskaat.
Heerlijk!
Wil je graag wat extra?
Je kan deze soep altijd opwerken met kokosroom, dit past heerlijk bij pompoen!
Als je er dan wat lente-ui in snippert voor het opdienen veranderd een typische herfst-soep in een frisse en verrassende lentesoep!
Smakelijk! 
Liefs, Aaf!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten