woensdag 9 maart 2016

"Maaltijdsoep met rode linzen"


Brrr, 
De weerkundige lente is misschien al begonnen maar feitelijk zitten we er toch nog hard op te wachten, als je het mij vraagt!
Ik ben nog altijd helemaal in de ban van soepjes, kaarsjes, kacheltje en geiten-wollen-sokken..
Dus daarom warm ik jullie vandaag op met een heerlijke maaltijdsoep!
Soep vind ik een magisch iets!
Als ik de frigo opruim is soep altijd 'the way to go'. Restjes die op zichzelf helemaal geen waarde meer hebben, kunnen in een soepje net dat tikkeltje extra geven!
Deze soep was echt een mengelmoesje van restjes uit de frigo, diepvries en voorraadkast.
En wat een klein mirakel is daar uit voort gekomen!

De soep!
Met het moestuin seizoen in het vooruitzicht was het stilaan tijd om plaats te maken in de diepvries voor een overvloed aan nieuwe oogst. Daarom moesten de laatste zakjes groenten uit de vriezer opgewerkt worden!
Met diezelfde geiten-wollen sokken aan mijn voeten bibberde ik richting diepvries.
Eens kijken wat voor lekkers daar nog in lag.
Een zakje pastinaak, enkele winterwortelen, een handje vol peterseliewortel, een doosje snijbiet en een grote pot kippenbouillon..
Ok! Goeie start!
Met de handen vol ijskoude zakjes en doosjes, veel te gladde sokken en een voorraadrek in de vuurlinie, viel mijn oog op een zakje rode linzen dat een tijdje geleden vol enthousiasme in mijn winkelkarretje is gesprongen. Tot dit moment toe, niet goed wetende wat ik er eigenlijk precies mee ging doen..
Maar ze hadden toch zo een mooie kleur..
Prima! Die gaan ook mee! 
Een paar rode patatjes uit de tuin die ik in een oude fruitkist nog net zag liggen tussen de scheuten, die kunnen ook mee!
Aan de slag!
Een grote oude soepketel op het fornuis, zalig! Dat geeft al zoveel gezelligheid op zich..
2 dikke uien en een paar tenen knoflook, het hakmes erdoor, de basis van elke lekkere soep.
Een klontje boter in de pot en aanstoven die groentjes..
hmm.. Wat mis ik nog...
PREI! 
Jas aan, laarzen aan en een super snel bezoekje aan de moestuin.
Letterlijk, SUPER snel! De koude wind zwiept om mijn oren en mijn uien staan op hoog vuur..
Mijn uien in de soeppot hé..
Enkele stronkjes prei uit de grond en snel terug richting keuken!
Voila, de versneden prei en aardappeltjes kunnen bij de uien en look in de pot.
Nu is het tijd voor de diepvriesrestjes. Massaal de pot in! 
En dan die linzen.. Die oh zo intimiderende linzen..
Een half pakje zal wel volstaan.. Even mee stoven in de pot en klaar!
De kippenbouillon die ik inmiddels aan de kook heb gebracht in een keteltje, mag bij de groentjes.
Een laurierblaadje, tijm, rozemarijn..
Allemaal mee de soep in.
Alles zit in de pot, laat nu maar een half uurtje pruttelen.
Tijd voor koffie!

Intussen heeft de soep lang genoeg opstaan en kunnen we gaan mixen.
Een lekker dikke soep met een prachtige oranje kleur is het resultaat geworden. 
Even proeven.. Peper, zout en nootmuskaat mogen erbij.
Maar toch.. Toch mist er nog een beetje pit!
Ik doe er nog een volle eetlepel sambal bij en een blik kokosmelk..
Even roeren, proeven.. Eureka! 
Wat een ongelooflijk lekkere soep!
Zo lekker dat ie bij mij de hoofdrol krijgt vanavond. Geen voorgerecht, geen tussengerecht, wel een hoofdgerecht! 
Ik heb de soep in een diep bord gedaan. En deze afgewerkt met heel veel lekkers!
Gestoomde aardappelblokjes, gegrilde zoete aardappel, spekblokjes, basilicum, fetakaas, pompoen- en zonnebloempitjes...En een lekker geroosterde spelt boterham erbij.
Je kan hier werkelijk alle kanten uit! 

De soep was heerlijk verwarmend.. 
De geitenwollen sokken heb ik de rest van de avond niet meer aan gehad..
smakelijk!
Liefs, Aaf..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten