donderdag 10 maart 2016

"Soja ontbijt met banaan"


Goeiemorgen allemaal!
Aangezien het 6.10u is op mijn vrije dag en ik hier al volledig gewassen en gestreken klaar zit met een uitgebreid ontbijt, lijkt het me overbodig om te melden dat ik een enorm ochtendmens ben!
Om dan nog te vertellen dat ik elke avond om 21.00u in coma val lijkt me dan ook helemaal niet de moeite..

Vanochtend heb ik een Superfood ontbijt gemaakt.
Onmiddellijk zie ik in mijn gedachten al een hele hoop wenkbrauwen fronsen.
Wat zijn in hemelsnaam toch die superfoods waar iedereen het over heeft.

"Superfoods" is eigenlijk gewoon een verzamelterm van eetbare planten en vruchten die barsten van essentiële voedingsstoffen zoals: proteïne, mineralen, antioxidanten, aminozuren...
Ze zijn ook helemaal vrij van pesticiden, groeihormonen en chemicaliën.
Wanneer kan een voedingssoort dan een superfood zijn? Hoor ik jullie al denken.
Dat is wanneer ze minstens twaalf positieve eigenschappen voor je gezondheid heeft.
Ik ben persoonlijk niet iemand die van de ene hype op de andere springt. Dieetsapjes, shakes, sporthypes.. Nee dankje.. Al die dramatische veranderingen in mijn leven zouden ook niet goed voor me zijn.. 
Maar de superfoods zijn gewoon zo puur, zo gezond en zo veelzijdig dat ik het enkele maanden geleden toch een kans heb gegeven om deze in mijn eetpatroon op te nemen.
En.. Met resultaat..
Slaapproblemen nemen af, concentratie neemt toe, beter humeur, fit, gefocust en dan nog eens -5 kg op 2 maanden.
Deze laatste was een extra bonus, want daar ging het mij niet zo zeer om. En natuurlijk, ga nu niet massaal superfoods eten zal dan helaas niet genoeg zijn. Maar stick with me, er komen nog tal van heerlijke receptjes die daar wel aan gaan bijdragen ;)!
zoals de kanjer van vandaag!

Voor mijn ontbijtje ben ik begonnen met een banaan. Deze heb ik in een schuine hoek in schijfjes gesneden. Geen probleem als je er blokjes, rechthoekjes of trapeziums uit gaat snijden, effect blijft hetzelfde ;). Deze schijfjes heb ik in een diep bord geplaatst.
Dan, Power Nut Butter.. Dit is een potje met pure rauwe notenpasta in.
Deze smeer ik op mijn banaantjes. Dat zorgt onmiddellijk voor veel energie.
Niet in huis? Gebruik ongezoete pindakaas. 
Dan neem ik ongezoete koko's sojamelk.
Even flink schudden en dan in het bord bij de banaantjes gieten.
Een handje vol druifjes mogen ook mee het bord in.
Nu komt het spannende gedeelte!
De superfoods..
Over mijn banaantjes heb ik een handje vol superfood muesli gedaan. Hier zit gedroogd fruit in, havervlokken, hennepzaden, granen amandelmeel en nog zo een 12 andere ingrediënten.
Een goeie eerlijke en kwalitatieve muesli is helemaal prima! Let wel op dat deze niet gezoet is.
Dan kokoskrullen. Dit zijn geschaafde stukken rauwe kokosnoot.
Zo lekker! 
Deze mogen er ook nog bij.
Verder de goji-bessen, dit is de meest voedzame bes in de hele wereld. Je kan ze hier in gedroogde vorm kopen. Google eens naar de eigenschappen van de goji-bes. Waan-zin-nig!
Aanradertje om mee in je receptjes te nemen ;).
Verder nog afwerken met enkele noten en een volle schep chia-zaadjes..
Chiazaad is een echte topper. Zoveel goede eigenschappen voor je spieren, bloedsuiker, bevat veel omega 3..
Plus het geeft een verzadigd gevoel. Een chiazaadje lijkt op een maanzaadje van uitzicht. Vanaf het moment dat zo een chiazaadje met vocht in contact komt gaat deze helemaal opzwellen en krijgt hij een gel-achtig laagje rond zich. Dus in je maag gaan de kleine zaadjes opzwellen tot kleine dikzakjes wat ervoor zorgt dat je lang een verzadigd gevoel hebt.

Op mijn ontbijtje doe ik nog een klein beetje honing en smullen maar!
Als de ingrediënten zijn puur en voedzaam. 
Ik ben uren verzadigd met zo'n ontbijt en heb heel veel energie om de dag in te vliegen :).

Voor alle superfoods of 'speciale' ingrediënten die ik in mijn receptjes gebruik kan je terecht in elke goede lokale supermarkt. Daar hebben ze altijd wel een rek met superfoods. Ook bij natuurwinkels, biowinkels en wereldwinkels. Een overvloed!
Wil je de prijs een beetje drukken? Dames en heren, maak kennis met de wondere wereld van het internet ;).
Even googlen op 'superfoods kopen' en je krijgt de ene webwinkel na de andere.
Laat je fantasie werken en probeer gewoon.
Met zoveel gezonde ingrediënten kan je toch niets mis doen ;).
Laat het smaken!
En fijn weekend voor iedereen!
Liefs, Aaf.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten